Elaborarea unui proiect didactic prin integrarea de
aplicații web 2.0
Data: 27.04.2015
Clasa:
a VII-a;
Numele
profesorului: Nicu Mariana
Obiectul:
Fizică;
Unitatea de
învăţare: Lumină şi sunet
Titlul lecţiei:
Dispersia luminii. Curcubeul
Tipul lecţiei:
Predare-învăţare;
Competenţe
generale
1.
Cunoaşterea şi înţelegerea fenomenelor fizice, a terminologiei, a conceptelor,
a legilor şi a metodelor specifice domeniului; explicarea funcţionării şi
utilizării unor produse ale tehnicii întâlnite în viaţa de zi cu zi;
2.
Investigarea ştiinţifică experimentală şi teoretică;
3.
Rezolvarea de probleme practice şi teoretice prin metode specifice;
4.
Comunicarea folosind limbajul ştiinţific;
5.
Protecţia propriei persoane, a celorlalţi şi a mediului înconjurător.
Competenţe
specifice
1.1. Clasificarea şi analiza fenomenului de dispersie
a luminii.
1.2. Descrierea fenomenului de dispersie după
criterii date.
1.3. Identificarea legilor şi caracteristicilor
definitorii ale dispersiei luminii.
1.4. Realizarea transferului cunoştinţelor dobândite
prin studiul fizicii în domeniul general al ştiinţelor şi tehnicii.
2.1. Identificarea unor caracteristici ale dispersiei
luminii pe baza observării acesteia.
2.2. Realizarea unor aplicaţii experimentale,
individual sau în echipă, prin urmarea unor instrucţiuni date.
3.1. Interpretarea fenomenului de dispersie a
luminii.
3.2. Stabilirea unor conexiuni fenomenologice şi
conceptuale între domeniile fizicii şi celelalte discipline de studiu.
4.1. Formularea unor observaţii ştiinţifice asupra
experimentelor efectuate
5.1 aplicarea normelor de protecţie individuală în
laboratorul de fizică şi în viaţa de zi cu zi
5.2 argumentarea avantajelor şi dezavantajelor unor
tehnologii
Valori
şi atitudini
- Respect pentru adevăr şi rigurozitate
- Încredere în adevărurile ştiinţifice şi aprecierea
critică a limitelor acestora
- Interes şi curiozitate
- Iniţiativă personală
- Spirit critic şi autocritic
- Toleranţă faţă de opiniile celorlalţi
- Deschidere şi dispoziţie de a asculta părerile
celorlalţi
- Interes pentru explorarea diferitelor modalităţi
de comunicare, inclusiv cele create prin aplicarea TIC
- Grija faţă de propria persoană, faţă de ceilalţi
şi faţă de mediu
Strategii
didactice
Metode
şi procedee: conversaţia euristică, explicaţia,
exerciţiul, problematizarea, lucrul individual, descoperirea dirijată.
Modul de organizare al clasei:
frontal, individual
Procedee
de evaluare: analiza răspunsurilor primite;
analiza şi compararea rezultatelor elevilor; aprecierea corectitudinii
rezolvării aplicaţiilor (verbală / notarea activităţii elevilor).
Resurse:
Materiale
didactice: caiet, PC-uri, laptop, acces la
internet, proiector, aplicaţia on-line http://www.sciences.univ-nantes.fr/sites/genevieve_tulloue/ .
Umane:
28 elevi
Temporale:
50 min
Locul:
laborator informatică.
Bibliografie:
programa şcolară; planificarea; manual Fizică clasa a VII-a - Cristopher Clark, George
Enescu, Mircea Nistor, Mircea Rusu - Ed. All; http://www.sciences.univ-nantes.fr/sites/genevieve_tulloue/;
http://www.animations.physics.unsw.edu.au/jw/light/chromatic_dispersion_rainbows_Alexanders_dark_band.htm.
DESFĂŞURAREA
LECŢIEI:
Structura
lecţiei
|
Conţinut
şi sarcini de instruire
|
Strategia
didactică
|
Modalităţi
de evaluare
|
|
Activitatea
profesorului
|
Activitatea
elevilor
|
|||
I.
Moment organizatoric
(2
min)
|
Se
creează condiţii optime pentru buna desfăşurare a lecţiei. Verificarea
prezenţei elevilor şi notarea absenţelor asigurarea unei atmosfere adecvate
de lucru pentru buna desfăşurare a orei;
|
Elevii
vor avea pe mese caietul, PC-ul.
|
Conversaţia
|
|
II.
Captarea atenţiei
(3
min)
|
Verific
frontal temele scrise făcând, eventual, observaţii, iar dacă există probleme
nefinalizate sau nerezolvate acestea se rezolvă în aplicatia Web 2.0 sau le
sugerez elevilor metoda de rezolvare. Reactualizez cunoştinţele despre
reflexia şi refracţia luminii
|
Elevii
sunt atenţi şi notează indicaţiile sau modul de rezolvare a problemelor.
Răspund
la întrebările recapitulative.
|
Conversaţia Problematizarea
Exemplul
|
Analiza răspunsurilor
|
III.Anunţarea
temei
(3
min)
|
Anunţ
titlul lecţiei: Dispersia luminii. Curcubeul
|
Elevii
sunt atenţi şi notează titlul lecţiei în caiete, urmând să acceseze lecţia,
cautând după titlu, în aplicaţia Web 2.0.
|
Conversaţia
|
|
IV.
Prezentarea conţinutului şi dirijarea învăţării
(30 min)
|
Se
constată experimental lumina de culori diferite se refractă diferit.
Se defineşte
fenomenul de dispersie ca fiind fenomenul de descompunere a luminii albe
datorită refracţiei diferite a luminii de culori diferite.
Se studiază fenumenul de difracţie al
luminii prin prisma optică: trimiţând spre o prismă un fascicul îngust de lumină
albă, provenind de la un bec, se constată că, în punctul de incidenţă, după
intrarea prin prismă, fasciculul începe să se descompună într-un fascicul
colorat, din ce în ce mai larg. Pe ecran va apărea o bandă multiplu colorată,
culoarea trecând treptat şi continuu, de la roşu la violet prin toate
culorile curcubeului (ROGVAIV). Imaginea obţinută pe ecran este numită
spectrul continuu al luminii albe. Acest fenomen de descompunere a luminii
albe în culorile componente este numit dispersia luminii.
Se discută
faptul că lumina portocalie este refractată mai puternic decât cea roşie, cea
galbenă este refractată mai puternic decât cea portocalie, etc.
Se
defineşte fenomenul de dispersie normală şi dispersie anomală şi se dau
exemple de materiale în care se observă aceste fenomene.
Cer elevilor să observe ce se întâmplă
dacă lângă prisma optică se aşează o a doua prismă( fenomenul de sinteză a
luminii, inversul dispersiei).
|
Elevii
sunt atenţi, notează în caiete, răspund la întrebări, folosesc aplicatia Web
2.0 pentru simularea fenomenului de dispersie (se poate accesa online la
adresa http://www.sciences.univ-nantes.fr/sites/genevieve_tulloue/).
Modifică
parametri şi selectează mărimile fizice afişate.
|
Conversaţia Explicaţia Descoperirea Exerciţiul
Problematizarea Conversaţia euristică
|
Aprecieri verbale
Analiza răspunsurilor
|
V.Asigurarea
conexiunii inverse (feed-back)
(8
min)
|
Cer elevilor să explice cum se formează curcubeul.
|
Elevii
sunt atenţi, notează în caiete, răspund la întrebări şi le introduc în aplicaţia
Web 2.0. http://mariananicu.blogspot.ro/2015/04/misterul-curcubeului-mitologie-si.html
|
Conversaţia Explicaţia
|
|
VI.
Evaluare
(3
min)
|
Apreciez
cunoştinţele elevilor, notez elevii care s-au evidenţiat.
|
Ascultă
|
Exerciţiul
|
Voi face aprecieri individuale şi
frontale asupra modului de participare la lecţie.
|
VII.
Tema pentru acasă
(1
min)
|
Solicit
alcătuirea unui referat cu tema „Curcubeul de la legende şi mituri la
ştiinţă”.
|
Notează
tema pentru acasă.
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu