luni, 27 aprilie 2015

Proiect didactic "Dispersia luminii"

Elaborarea unui proiect didactic prin integrarea de aplicații web 2.0

Data: 27.04.2015
Clasa: a VII-a;
Numele profesorului: Nicu Mariana
Obiectul: Fizică;
Unitatea de învăţare: Lumină şi sunet
Titlul lecţiei: Dispersia luminii. Curcubeul
Tipul lecţiei: Predare-învăţare;
Competenţe generale
1. Cunoaşterea şi înţelegerea fenomenelor fizice, a terminologiei, a conceptelor, a legilor şi a metodelor specifice domeniului; explicarea funcţionării şi utilizării unor produse ale tehnicii întâlnite în viaţa de zi cu zi;
2. Investigarea ştiinţifică experimentală şi teoretică;
3. Rezolvarea de probleme practice şi teoretice prin metode specifice;
4. Comunicarea folosind limbajul ştiinţific;
5. Protecţia propriei persoane, a celorlalţi şi a mediului înconjurător.
Competenţe specifice
1.1. Clasificarea şi analiza fenomenului de dispersie a luminii.
1.2. Descrierea fenomenului de dispersie după criterii date.
1.3. Identificarea legilor şi caracteristicilor definitorii ale dispersiei luminii.
1.4. Realizarea transferului cunoştinţelor dobândite prin studiul fizicii în domeniul general al ştiinţelor şi tehnicii.
2.1. Identificarea unor caracteristici ale dispersiei luminii pe baza observării acesteia.
2.2. Realizarea unor aplicaţii experimentale, individual sau în echipă, prin urmarea unor instrucţiuni date.
3.1. Interpretarea fenomenului de dispersie a luminii.
3.2. Stabilirea unor conexiuni fenomenologice şi conceptuale între domeniile fizicii şi celelalte discipline de studiu.
4.1. Formularea unor observaţii ştiinţifice asupra experimentelor efectuate
5.1 aplicarea normelor de protecţie individuală în laboratorul de fizică şi în viaţa de zi cu zi
5.2 argumentarea avantajelor şi dezavantajelor unor tehnologii

Valori şi atitudini

- Respect pentru adevăr şi rigurozitate
- Încredere în adevărurile ştiinţifice şi aprecierea critică a limitelor acestora
- Interes şi curiozitate
- Iniţiativă personală
- Spirit critic şi autocritic
- Toleranţă faţă de opiniile celorlalţi
- Deschidere şi dispoziţie de a asculta părerile celorlalţi
- Interes pentru explorarea diferitelor modalităţi de comunicare, inclusiv cele create prin aplicarea TIC
- Grija faţă de propria persoană, faţă de ceilalţi şi faţă de mediu

Strategii didactice 
Metode şi procedee: conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul, problematizarea, lucrul individual, descoperirea dirijată.
 Modul de organizare al clasei: frontal, individual 
Procedee de evaluare: analiza răspunsurilor primite; analiza şi compararea rezultatelor elevilor; aprecierea corectitudinii rezolvării aplicaţiilor (verbală / notarea activităţii elevilor).

Resurse: 
Materiale didactice: caiet, PC-uri, laptop, acces la internet, proiector, aplicaţia on-line http://www.sciences.univ-nantes.fr/sites/genevieve_tulloue/
Umane: 28 elevi 
Temporale: 50 min
Locul: laborator informatică.

Bibliografie: programa şcolară; planificarea; manual Fizică clasa a VII-a - Cristopher Clark, George Enescu, Mircea Nistor, Mircea Rusu - Ed. All; http://www.sciences.univ-nantes.fr/sites/genevieve_tulloue/; http://www.animations.physics.unsw.edu.au/jw/light/chromatic_dispersion_rainbows_Alexanders_dark_band.htm.


DESFĂŞURAREA LECŢIEI:

Structura lecţiei
Conţinut şi sarcini de instruire
Strategia didactică
Modalităţi de evaluare
Activitatea profesorului
Activitatea elevilor
I. Moment organizatoric
(2 min)
Se creează condiţii optime pentru buna desfăşurare a lecţiei. Verificarea prezenţei elevilor şi notarea absenţelor asigurarea unei atmosfere adecvate de lucru pentru buna desfăşurare a orei;
Elevii vor avea pe mese caietul, PC-ul.
Conversaţia

II. Captarea atenţiei
(3 min)
Verific frontal temele scrise făcând, eventual, observaţii, iar dacă există probleme nefinalizate sau nerezolvate acestea se rezolvă în aplicatia Web 2.0 sau le sugerez elevilor metoda de rezolvare. Reactualizez cunoştinţele despre reflexia şi refracţia luminii
Elevii sunt atenţi şi notează indicaţiile sau modul de rezolvare a problemelor.
Răspund la întrebările recapitulative.
Conversaţia Problematizarea
Exemplul
Analiza răspunsurilor
III.Anunţarea temei
(3 min)
Anunţ titlul lecţiei: Dispersia luminii. Curcubeul
Elevii sunt atenţi şi notează titlul lecţiei în caiete, urmând să acceseze lecţia, cautând după titlu, în aplicaţia Web 2.0.
Conversaţia

IV. Prezentarea conţinutului şi dirijarea învăţării
 (30 min)
  Se constată experimental lumina de culori diferite se refractă diferit.
  Se defineşte fenomenul de dispersie ca fiind fenomenul de descompunere a luminii albe datorită refracţiei diferite a luminii de culori diferite.
  Se studiază fenumenul de difracţie al luminii prin prisma optică: trimiţând spre o prismă un fascicul îngust de lumină albă, provenind de la un bec, se constată că, în punctul de incidenţă, după intrarea prin prismă, fasciculul începe să se descompună într-un fascicul colorat, din ce în ce mai larg. Pe ecran va apărea o bandă multiplu colorată, culoarea trecând treptat şi continuu, de la roşu la violet prin toate culorile curcubeului (ROGVAIV). Imaginea obţinută pe ecran este numită spectrul continuu al luminii albe. Acest fenomen de descompunere a luminii albe în culorile componente este numit dispersia luminii.

  Se discută faptul că lumina portocalie este refractată mai puternic decât cea roşie, cea galbenă este refractată mai puternic decât cea portocalie, etc.
  Se defineşte fenomenul de dispersie normală şi dispersie anomală şi se dau exemple de materiale în care se observă aceste fenomene.
   Cer elevilor să observe ce se întâmplă dacă lângă prisma optică se aşează o a doua prismă( fenomenul de sinteză a luminii, inversul dispersiei).

Elevii sunt atenţi, notează în caiete, răspund la întrebări, folosesc aplicatia Web 2.0 pentru simularea fenomenului de dispersie (se poate accesa online la adresa http://www.sciences.univ-nantes.fr/sites/genevieve_tulloue/).

Modifică parametri şi selectează mărimile fizice afişate.
Conversaţia Explicaţia Descoperirea Exerciţiul Problematizarea Conversaţia euristică
Aprecieri verbale

Analiza răspunsurilor
V.Asigurarea conexiunii inverse (feed-back)
(8 min)
   Cer elevilor să explice cum se formează curcubeul.

Elevii sunt atenţi, notează în caiete, răspund la întrebări şi le introduc în aplicaţia Web 2.0. http://mariananicu.blogspot.ro/2015/04/misterul-curcubeului-mitologie-si.html
Conversaţia Explicaţia

VI. Evaluare
(3 min)
Apreciez cunoştinţele elevilor, notez elevii care s-au evidenţiat.
Ascultă
Exerciţiul
Voi face aprecieri individuale şi frontale asupra modului de participare la lecţie.
VII. Tema pentru acasă
(1 min)
Solicit alcătuirea unui referat cu tema „Curcubeul de la legende şi mituri la ştiinţă”.
Notează tema pentru acasă.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu